5 szempont, amit mérlegelj az iskolaérettség kapcsán - Pedagógus anyuka tanácsai óvodás gyerekek szüleinek

• Szerző: Németh Mária

Maradjon még egy évet az oviban a gyerek, vagy menjen ősztől iskolába? Pedagógus anyuka magánvéleménye.

Cikkünk szerzője, Németh Mária budapesti tanítónő, első és második osztályos gyerekekkel foglalkozik, civilben pedig egy 8 éves nagyfiú édesanyja. Bár pedagógusként sok személyes tapasztalattal rendelkezik az iskolaérett és iskolahalasztó gyerekek kapcsán, mégis, amikor két évvel ezelőtt mérlegelnie kellett saját gyereke iskolakezdését, számára sem volt egyszerű a döntés.
Mária az alábbi tanácsokat fogalmazza meg nagycsoportos óvodás gyerekek szüleinek.

"Miután egyre tudatosabbak a szülők, az iskolaválasztást és az iskolakezdést sem bízzák a véletlenre. Gyakran elég bizonytalanok. Sokszor kérdeznek engem is, mint pedagógust: mehet-e a gyerek iskolába.

ISKOLAÉRETTSÉGI TESZT - SEGÍT ELDÖNTENI, HOGY ISKOLAÉRETT-E A GYERMEKED »»

Az első és legfontosabb, hogy az óvodában felmérik a gyereket, hogy iskolaérett-e. Óvónő, fejlesztő, logopédus közös véleménye alapján tájékoztatják a szülőket arról, hogy javasolják-e a nagycsoportos óvodás gyereknek az iskolakezdést. Az a szülő, aki nem bízik az óvodai szakvéleményben, és inkább még hagyná gyermekét az óvodában, az kérhet segítséget az illetékes nevelési tanácsadótól, ahol segítenek eldönteni, mi a kedvezőbb a gyerek számára.

5 szempont, amit mérlegelj az iskolaérettség kapcsán

1. Az egyik legfontosabb a kézdominancia: ki kell derülnie, hogy a gyerek jobb vagy balkezes. Ha jobb kezével fogja a kanalat, ceruzát, ballal pedig a labdát, akkor fel kell tárni, hogy mi ennek az oka. Ha még nem alakult ki a kézdominancia, akkor jobb, ha még egy évet az óvodában marad.

2.  Nem kell olvasni és írni tudnia egy iskolába készülő gyereknek. Nem feltétlenül okosabb, ügyesebb, tehetségesebb az a gyerek, aki tud írni és olvasni, ezt az előnyét hamar elveszíti, viszont az órákon unatkozni fog.

3. Idegrendszeri éretlenség: aki nem érett az iskolára, nehezebben vagy egyáltalán nem tud megbirkózni egy-egy feladattal, például nem fog tudni egy helyben ülni 5-ször 45 percet, nem bírja ki evés nélkül a tanítási órákat, zavarja a többiek munkáját. Erre vonatkozóan a szülő kérhet szakvéleményt a nevelési tanácsadóban, vagy akár magánúton, több helyen is.

BUDAPESTI ISKOLÁK SNI-S, AUTISTA GYEREKEKNEK – ALTERNATÍV, ALAPÍTVÁNYI, EGYMI ISKOLÁK ELÉRHETŐSÉGEI »»

4. Jó lenne, ha az első osztályba érkező gyerek be tudná kötni a cipőfűzőjét és önállóan tudna enni késsel, villával.

5. Nem kell siettetni az iskolakezdést, főleg fiúknál! Szerintem jobb, ha unatkozik az óvodában még egy évet, mintha kudarcok érik az iskolában. Mert, ha nem tud beilleszkedni az osztályközösségbe, nem tudja a szabályokat követni, elkönyvelik rossz gyereknek, ami az önértékelésénél súlyos gondokat okozhat".

Szerző: Németh Mária
Fotó: Freepik

Címkék: gyerekek