Zöld toll módszer - Így fogja megszeretni kisiskolás gyereked az írást és a tanulást!

• Szerző: Papás Mamás Magazin

Zöld toll módszer kisiskolásoknak - Egy édesanya meséli el, hogy első osztályos kisfia hogyan lett az egyik legszebben és legügyesebben író gyerek az osztályban.

Óriási segítség volt első osztályos, írni tanuló kisfiam számára, amikor tavaly év elején véletlenül rábukkantam az úgynevezett "zöld toll módszerre".

Tatiana Ivanko orosz gyermekpszichológus módszere nem új a nap alatt, ügyesebb, kreatívabb pedagógusok ezt a módszert már régóta alkalmazzák, csak valamiért mégsem terjedt el nálunk a  köztudatban.

A zöld toll módszer lényege az, hogy írástanulás, írástanítás közben a gyereket nem megbünteti a piros javításokkal, hanem a "szidás" eszköze helyett a sikeres és jó  megoldásokat keresi, és azt zöld tollal jelöli.

A sok piros, füzetet elrondító javítás, amivel a pedagógusok többsége él, elkeseríti, lelombozza a gyereket, elveszi a lelkesedését a további próbálkozásoktól.

Emlékszem, amikor először pillantottam meg első osztályos kisfiam füzetét csupa piros javításokkal... Nagyon elkeserítő érzés volt. Annyira csalódott voltam, talán azért, mert a régen elfeledett iskolás sikertelenségeim jutottak eszembe.
Sajnáltam a gyerekemet, aki még csak akkor kezdett el a betűk világával megismerkedni. Sajnáltam, hogy máris pofonok érik az "ügyetlenségéért", ami a tanulás természetes része.

Pedig a gyermekkori önbecsülést nagyban befolyásolja, hogy milyen értékelést kapunk a tanító néniktől, és akkor a felnőttkori következményekre nem is térek ki.

Zöld toll módszer

A zöld toll módszert akár otthon mi magunk is kipróbálhatjuk, és alkalmazhatjuk még úgy is, hogy az iskolában nem ez a bevált metódus. Ahelyett, hogy piros tollal húzzuk alá a hibákat a gyerek  füzetében, karikázzuk be zölddel a jó megoldásokat. Ügyeljünk rá, hogy csak a szépen és szabályosan írt betűket emeljük ki. Ha több ilyen is van, akkor többet is bekarikázhatunk.

A zöld toll módszer nem az elrontott betűkre fókuszál, hanem a helyes betűformákra.

"A kisfiam annyira megszerette az írást, hogy nyáron már naplót vezetett"

Nem gondoltam volna, hogy a módszer ennyire beválik nálunk! Fülöp annyira lelkes lett tőle, hogy az írás házi feladat végén együtt kerestük meg a sorban legszebben sikerült betűket (az én fiam nem  napközis, hanem én tanulok vele otthon délutánonként). Sőt, ha sok szép betűt írt, akkor a lap aljára egy pici "anyaszivecskét" is kanyarintottam.

Azóta, mióta a módszert megismertem, eltelt egy iskolai év, és a kisfiam most már második osztályos.
Imád írni! Sikernek könyvelem el, hogy a nyáron naplót vezetett, sőt, amikor szabadideje van, akkor is különféle listákat készít.

A tanító nénik szerint, az írás az egyetlen, amit nem lehet otthon erőltetni, mert az könnyen az ellenkezőjére fordulhat át: a gyerek egy jó időre megutálja az írást. Én szót fogadtam a nagy tapasztalattal rendelkező tanító néninknek, mert mégiscsak ő a szakember, és kizárólag a házi feladatnál "javítottam zölddel".

A tanító nénink szerencsére nem ellenezte, hogy a gyerek füzetébe néha én is belemaszatoltam, így a módszert egészen szeptembertől júniusig alkalmaztuk.

Fülöp az egyik legszebben író kisdiák lett az osztályban - fiú létére.

A zöld toll módszer 5 szabálya

1. Pozitív megerősítés a büntetés helyett.
2. Nem az 1-2 hibát emeli ki, és rögzíti, hanem a többi jót.
3. Cél: a gyerek magabiztosságának támogatása.
4. A gyereket megerősíti abban, hogy érdemes próbálkoznia.
5. A zöld szín megnyugtató hatása kiegészíti a vizuális megerősítést.

Szerző: Szabó Edina
Fotó: Papás Mamás Magazin