Pszichiáter: „A mai gyerekek nárcisztikusak és egocentrikusak lesznek, ha sürgősen nem teszünk valamit”

• Szerző: Papás Mamás Magazin

„A mai gyerekek nem lesznek munkaképesek, amivel sürgősen foglalkozzunk kell” - Michael Winterhoff gyermekpszichiáter legújabb könyvében meglehetősen fekete jövőképet vizionál a mai fiatalok jövőjét illetően.

Michael Winterhoff gyermekpszichiáter legújabb könyvében meglehetősen fekete jövőképet vizionál, amikor kijelenti, hogy "Németország elbutul".

A szerző úgy véli, hogy a mai gyerekek nem lesznek képesek dolgozni, ha nem teszünk ez ellen azonnal valamit. Az alábbi Focus-nak adott interjújában elmagyarázza, hogyan menthető meg a társadalom.
Alighanem a helyzet, nem csak Németországot fenyegeti.

A mai gyerekeknél hiányoznak a szociális készségek vagy túlbecsülik magukat
- Könyvemnek címe a diákok pszichés teljesítményére utal, ami már az óvodában elkezdődik, és az iskolában folytatódik - mondja Winterhoff.

- Nincs érzékük a pontossághoz, munkafolyamatokat és -sturktúrákat átlátni egyszerűen nehezükre esik nekik. A legtöbbjüknek komoly nyelvi és matematikai gondjuk akad. De ami a leginkább zavaró, az az okostelefon. Hiányoznak náluk a szociális készségek vagy túl nagyra értékelik magukat (Konrad-Adenauer tanulmány).

Sokan nem értik, hogy mit jelent erőfeszítéseket tenni

A szakember elmondja, hogy szerinte erről az oktatási rendszerük tehet, mert a gyerekeknek szükségük van egy olyan környezetre, amely támogatja és vezeti őket. Kell valaki, aki megmutatja nekik, hogy erőfeszítéseket tenni kell - és azért jutalom jár, például dicséret.

A bölcsődés és óvodás gyerekeknek van a leginkább szükségük olyan személyre, aki irányt tud mutatni, mert a szociális és érzelmi intelligencia csak egy másik személy által tud fejlődni. És pont ez a fajta kötődés veszik el ma az iskolákból, ahol a gyerekek ebben magukra maradnak.

„A kisgyerek már óvodában eldöntheti, hogy mivel foglalkozik”

Winterhoff nem a nevelőkben és tanárokban látja a hibát, szerinte ennél messzebbről kell keresni az okokat. Ahogy fogalmaz: a német iskolarendszert körülbelül 20 évvel ezelőtt fenekestül felforgatták, és bevezették az autonóm tanulást. (A tanulást saját maga kezdeményezi a tanuló, utánajár olyan dolgoknak, amelyekre nem jól emlékszik, ellenőrzi meglévő ismereteit, felfrissíti korábban megszerzett tudását saját elhatározása alapján. Olyan önálló tevékenységről van szó, melynek egyik jellemzője az önirányítottság - A szerk.)

- A kisgyerek már az óvodában eldöntheti, hogy mivel foglalatoskodhat. Az iskolában a diákok minél több önálló munkára vannak ösztönözve. Ám ezeknek az ötleteknek a jó részét nem tesztelték, pedig ha orvosi kezelésről van szó, akkor annak a hatékonyságát is többszörösen megvizsgálják, mielőtt a gyerekeken tesztelnék - mondja.

A diák ne maga válassza meg, hogy mit akar tanulni

Winterhoff úgy véli, hogy ha az önálló tanulás nem elítélendő, de az mindenképpen, amikor a diák maga választja meg, hogy milyen tananyagot akar tanulni. Szerinte egy gyerek még nem képes eldönteni, hogy mi az, amit feltétlenül meg kell tanulni, és mi az, amit nem.

- A tanárok, most csak "tanulótársak", kiszolgálják a diákok igényeit. A kivitelezés pedig már a gyerek felelőssége - teszi hozzá.

Kiscsoportos, partneri órai munka lenne ideális

Arra a kérdésre, hogy mit gondol arról, hogy a pedagógusoknak szigorúbbnak kellene lenniük, úgy fogalmaz: - A gyerek számára kell egy olyan nevelő, aki tudja őt vezetni és fejleszteni. A szociális készségek és munkához való hozzáállás csak rendszeres gyakorlással sajátíthatók el.

Csak akkor fejlődik ki a gyerek érzelmi és szociális pszichéje, ha a pedagógusok által irányítva és szorosan kísérve van. Ehhez pedig személyközpontú tanításra van szükség. Ehhez a kiscsoportos és a partneri órai munka az ideális környezet. Nem mellékesen, a gyerekek fogat is csak a szüleik miatt mosnak, így tanulni is inkább mások miatt tanulnak, körülbelül 15 éves korukig nem magukért.

A mai gyerekek nárcisztikusak és egocentrikusak lesznek

A gyermekpszichiáter elmondja, hogy ha nem teszünk ellenintézkedést, akkor katasztrofális irányba fordul a társadalom. Szerinte, ha nem teszünk valamit, akkor a mostani gyerekek nárcisztikusak és egocentrikusak lesznek, akik csak magukra gondolva nem képesek a másikat figyelembe venni, és kedvetlenül fogják élni a mindennapjaikat.

- A nagyrabecsülés számukra már nem is fogalom, pedig egy jóléti államban az embereknek muszáj odafigyelniük egymásra. És azok az emberek, akik úgy viselkednek, mint a kisgyerekek, ők nem képesek dolgozni, szétfeszítik a rendszert - mondja.

Hiba 10 éves kor alatt okostelefont, talettet adni a gyerek kezébe

A szerző könyvében kitér a digitalizációra. Winterhoff úgy látja, hogy végképp rosszul bánunk a digitális eszközökkel, szerinte hiba 10 éves kor alatt okostelefont vagy tablettet adni a gyerek kezébe, mert szintén megfékezi a pszichés fejlődést. Az állandó internetezés és az abból fakadó öröm tovább erősíti a kisgyerek-világképet.

A következmény: a kisgyerek elképzelése, hogy bármikor képes vagyok mindent irányítani - és ez a világképp a felnőttkorba is belenyúlik. - Nagyon rossz ötletnek tartom, hogy már az óvodákba, alsó tagozatba vigyük be a digitális eszközöket éppen emiatt.

A gyerekeknek először a világgal kellene megismerkedniük, azt meg kell érteniük, ami pszichés fejlődésük alapja. Most ráadásul egy párhuzamos világba küldjük őket. A középiskola előtt digitalizáció mentes oázisra lenne szükségük - fogalmaz.

Fotó: Freepik
Forrás: Külföld