Iskolakezdés elsőtől felsőig

• Szerző: PMM

Tíz éve már, hogy Daniella beszélget a szülőkkel, gyerekekkel az iskolakezdésről, tanszerekről, iskolai nehézségekről. Megkértük, hogy ossza meg a tapasztalatait, hogy mit tudott meg saját iskolás gyermekeitől, a Pindurpalota webáruház vásárlóitól és a fiatalabb generációból származó követőiktől. Kivételesen nemcsak az elsősök szüleinek, hanem a nagyobbaknak is lesz itt pár hasznos tanács.

Hogyan tudunk segíteni, ha a gyerek hajlamos húzni az időt?

Hogyan hagyjuk el mielőbb a házat, hogy ne késsünk el?

A kisebb gyerekeknél, de még a nagyobbaknál is rendszeresen visszatérő probléma, hogy nem készülnek el időben a feladatokkal. A reggeli készülődésnél emiatt anya, apa feszült, mert ők már tudják, hogy nem lesz elég az idő, hogy időben megérkezzen mindenki a suliba és a munkahelyre. 

Bepakolás

Annak érdekében, hogy a reggeli indulást megkönnyítsük, keltsük fel a gyerekeket picit hamarabb, de még este pakoljuk össze a táskát, edzőcuccot, tornacuccot. Sokszor előfordul nálunk is, hogy vagy a gyerek otthon hagy valamit, vagy inkább ki se szed semmit a táskából, nehogy valami otthon maradjon.

Segíthetnek a színek is a könnyebb bepakolásban. Azt a módszert találtam ki, hogy az adott tantárgy minden könyvét és füzetét azonos színbe csomagolom, vagy azonos színnel jelölöm, és ráírom, hogy 3/1 (munkafüzet), 3/2 (tankönyv), 3/3 (füzet). A gyerkőc így már tudja, hogy az adott színből hány dolgot is kell betennie a táskába. 

Az órarenden is jelölöm az adott tárgy színét, így csak rápillant a könyvek gerincére, kék, zöld, piros, és meg is van. Sokszor este már olyan fáradtak, hogy képtelenek odafigyelni a pakolásra, és türelmetlenek egyesével végignézni az összes könyvet, füzetet.

Akár ugyanolyan színű mappába is tehetjük a különböző tantárgyakhoz tartozó felszereléseket. Ez abban segít, hogy vizuálisan észleljük, ha valamit bepakoltunk, de nincs rá szükség, és a mappában volna a helye.

A tinédzsereknél pedig, ahogy a TikTokon nagyon sokan megírták nekem, az a jellemző, hogy már nem is foglalkoznak vele, hogy van-e náluk megfelelő füzet, max. egyet visznek, vagy lapot és tollat kérnek valakitől. Főiskolán én se szerettem már sok különböző füzetet cipelni, teljesen megértem őket, erre a megoldás az olyan füzet, amiben a tárgyakat el lehet egymástól szeparálni.

Tervező, ellenőrző rendszerek

A legjobb, amit tehetünk, hogy este még a ruhákat, kulacsokat is odatesszük a táska, meg a sportfelszerelés mellé, így reggel nekünk már csak az uzsonnát kell elkészíteni, és uzsonnás dobozba, esetleg mini hűtőtáskába tenni, viszont ettől függetlenül a gyerekeknek reggelente sok más feladatuk is van. Hogy őszinte legyek, engem nagyon frusztrál, hogy reggel, amikor a saját napi teendőimet kéne végiggondolnom, három percenként kell feltenni a kérdést, hogy mostál már fogat, fésülködtél? 

Nagyon hasznosak lehetnek ilyenkor a különböző kis feladatos táblázatok, napi, heti asztali tervezők, krétatáblák, de még akár a telefon is, amelyikre jelzéseket állítunk be, szóval bármi, amin tudjuk jelölni, ha egy új feladat jön, amit a gyermeknek meg kell csinálnia. Például reggel: felöltözik, fogat mos, reggelizik, elviszi a mosogatóba a tányért, enni ad a hörcsögnek, beágyaz. Családonként változik. Ha kész van egy feladattal, kipipálja, mágnest tesz mellé, vagy matricát ragaszt hozzá, de használhatunk nyomdákat is erre a célra. A matrica egyébként kiváló motiváció, mert meg is marad, és a hét végén a gyerekek a különböző elvégzett házimunkákért kérhetnek cserébe például szabad programválasztást.

Mit tehetünk, ha a tanulásnál húzza az időt?

Sokszor előfordul, hogy a gyereknek estére már semmi kedve belekezdeni egy számára végeláthatatlannak tűnő feladatba. Valljuk be őszintén, ha nekünk kellene este még a napi munka után nagytakarítást csinálni, mi is mindenféle kifogásokat találnánk ki. Fel kell bontani ilyenkor kisebb etapokra a feladatokat. 

- Szerinted hány perc kell, hogy az ötös feladatot elvégezd?
- Öt!
- Jó, akkor vegyük elő a homokórát!

Mivel a kisebb gyerekeknek még nem teljesen pontos az időérzékük, a homokóra segít nekik abban, hogy megértsék a múló idő mértékét. Innentől versenyeznek az idővel. Amire figyelni kell, hogy lehetőleg sikerüljön is neki ez idő alatt megcsinálni a feladatot, tehát, ha úgy ítéljük meg, hogy az öt perc nem lesz elegendő, akkor inkább legyen tíz, és beszéljük rá őket a dupla forgatásra. 

Mik a tipikus nehézségek a tanulásnál?

Helyes ceruzafogás

A helyes ceruzafogásról Koltai Zsófi, azaz Online Iskolaelőkészítő Zsófi néni csinált már több videót is, ezt érdemes alaposan begyakorolni a gyerekekkel, mert sok gondot okozhat. Lassabb, olvashatatlan írás, vagy fájó kezecske. Ha nagyon nem megy, akkor vannak fogáskönnyítő eszközök is. 

Helyesírási gondok

Sokaknak okoz gondot a helyesírás, viszont kevesen tudják, hogy erre is van játékos megoldás, amivel begyakorolhatjuk például a nehézséget okozó szavakat, szabályokat. 

Matematika

Általános probléma, hogy nincsenek meg az alapműveletek a gyereknél matematikából, pedig a játékiparban talán a legtöbb oktatójátékot ebben a témakörben csinálják. 

Káosz

A gyerekek nagyon vizuálisak, emiatt a megfelelő rendszerezés megkönnyíti a tanulást. Rendszerezés a fiókban, a füzetek között, és bennük is. Az áttekinthető jegyzetelésnek mondhatni elengedhetetlen részei a kihúzó, kiemelő filcek, de nagyon sok különleges hatású filc, vagy toll is segíthet a vizuális emlékképek kialakításában. 

Megfigyelhetjük a kicsiknél is, hogy ameddig a ceruzák a papírok alatt szanaszét vannak, addig ritkábban rajzolnak, mintha szépen rendezetten külön-külön lennének a ceruzák, zsírkréták, zseléstollak rendezve. A rend a legtöbbünket motiválja, ez hat az alkotásra, és a tanulásra is.

A napirend, így a tervezők fontossága szintén előkerül ennél a témánál, nagyon fontos, hogy tanulási tervünk legyen. Mit, meddig kell beadni, megtanulni? Az adott napon ehhez mit tudok, mit kell megtanulnom. Mikor lesznek szünetek a héten, amikor van idő a barátokkal lenni, kikapcsolódni, mozogni.

Gépidő és biztonságos internethasználat

Tipikusan nehezíti a tanulást, ha például a gyerekek egyedül vannak otthon, és addig kéne tanulni, míg mi nem érünk haza, vagy mi is otthon vagyunk, de egyszerűen elszalad az idő a gépek előtt. Talán sokan ismerik, de nagyon hasznos applikáció a Family Link, bár itt-ott kijátszák a gyerekek, de mégiscsak korlátok közé lehet vele szabni a gépidőt, ami feltétlenül a gyerekek érdeke. 

Ajánlanék még egy jópofa oldalt, az Interland oldalát, ami a biztonságos internethasználatot mutatja be a gyerekeknek.

Írószerválasztás szülői szemmel és a gyerek preferenciái 

Melyik tolltartót válasszam?

Tavaly feltettünk egy kérdést a TikTok-oldalunkon 5. osztályosoknak, hogy milyen tolltartót választanának. Nem a márkára voltunk kíváncsiak, hanem a praktikussági szempontjaikra. Nagyon-nagyon sokan hozzászóltak, természetesen nem csak az ötödikesek. 

Kiderült, hogy a gyerekek csak alsóban tartják praktikusnak a beledugós tolltartókat, később egyéni preferencia szerint vagy a nagyobb méretű tolltartókat szeretik, amibe beledobálni, és -dugdosni is lehet a ceruzákat, vagy a sima beledobálósakat preferálják, kisebb méretben, mert sokan már felsőben nem igazán visznek színes ceruzákat magukkal.

Ceruzateszt

Apropó ceruza! Csináltunk ceruzatesztet. Nagyon érdekes eredménye volt. Erről van egy videónk is, ami elérhető a Pinterest-csatornánkon. Három ismert ceruzamárkát és egy olcsót hasonlítottunk össze. Minden résztvevőnek megvolt a saját kedvence a márkát illetően, ennek ellenére az ár ismerete nélkül az olcsót (Yalong) nagyon dicsérték. Mikor megtudták az árat, egyértelműen az nyert. Szóval nem mindig a legismertebb márka a legjobb.

Melyik licenc trendi most?

Csináltunk ilyen felméréseket a gyerekeknél. Az első helyen álló licencek: Narutó, My Hero Academia, One Piece, Stranger Things, és lejjebb csúszott a Harry Potter, és a Nagy pénzrablás.  

Forrás: pindurpalota.hu
Fotó: pindurpalota.hu