Valóban együttműködőbbek a lányok?
2018 Január 04.
Miközben a tanulásban és a vizsgákon az egyéni eredmények fontosságát, a munkahelyeken már a szociális készségek fontosságát hangsúlyozzák, és az együttműködés képességét a problémamegoldásban.
Úgy tűnik, az iskolai oktatás világszerte lépéshátrányban van. A PISA-teszt, amellyel eddig a tanulók egyéni képességeit mérték az olvasásban, matematikában és a természettudományokban, már azt is méri, milyen kollaboratív problémamegoldási készségei vannak a tanulóknak.
Az eredmény olyan, amilyenre számítani lehetett. Azok a gyermekek, akik az egyéni, tudományos területeken magasan teljesítettek, jobbak a kooperációban is. Valószínűleg információ-értelmezési és komplex gondolkodásra való készségük is magasabb, ami előny a problémamegoldásban.
Az eredmény országokra lebontva is többnyire igaz. A tudományosan legjobban teljesítő országok, Japán, Dél-Korea, Szingapúr, Észtország, Finnország, Kanada jól teljesítenek a csoportos problémamegoldás területén is.
De a kínai diákok, akik matematikából és természettudományokból nagyon jók, csak átlagos teljesítményt nyújtanak a kollaboratív készségekben.
A 10 legjobban teljesítő ország a kollaboratív problémamegoldás területén
1. Szingapúr
2. Japán
3. Hong Kong
4. Dél-Korea
5. Kanada
6. Észtország
7. Finnország
8. Makaó
9. Új Zéland
10. Ausztrália
Más készségekre van szükség
Öt évvel ezelőtt az egyéni problémamegoldás területén a fiúk jobban teljesítettek a lányoknál a legtöbb országban, de most, hogy az együttműködést is vizsgálták a problémamegoldásban, a lányok minden országban felülmúlták a fiúkat. Az Egyesült Királyságban különösen nagy a szakadék a két nem között.
A különbség forrása a hozzáállásban keresendő. A lányok attitűdje sokkal pozitívabb: érdekli őket mások véleménye és azt akarják, hogy másoknak is sikereik legyenek.
A fiúk jobban látják a csapatmunka hozadékát, és azt, hogyan tud a csapatmunka segíteni nekik abban, hogy még hatékonyabban és eredményesebben dolgozzanak.
A hátrányos helyzetű gyermekek is jobban látják a csapatmunka előnyeit, mint a nem hátrányos helyzetűek. Azok az iskolák, ahol többféle hátterű gyermek tanul, szintén jobban teljesítettek ezen a területen, legalábbis az egyéni tudományos teljesítményeknél jobban.
A tanárok sokat tehetnek
Az iskolai környezet hatással van arra, hogyan tudnak a gyermekek együttműködni. Ha sok az olyan feladat, ahol intenzíven kommunikálni, vitatkozni kell, ott a gyerekekben pozitív attitűdök alakulnak ki az együttműködésre. A támogató, pozitív tanárok is jó hatással vannak erre a készségre.
A cikk forrása: csalad.hu